JOHANN SEBASTIAN BACH BWV 825 – 831

Partites per a teclat (Clavierrubung I-II) 

BWV 825

Any entra 1726
En clau de si bemoll major
Indicació de temps.- Preludi – Allemande – Courante – Sarabanda – Minuet  I
MinuetII – Giga
Per a teclat clavecí o clavicordi

Tota la col·lecció va ser publicada al Clavier-Übung , que va ser iniciat el 1726. El nom de partita és com una altra forma de trucar a la suite per a teclat.

Piano ANDRÁS SCHIFF

ESPLÈNDIDA  !!!!!!!!!!!!!!!!

BWV 826

Any 1726
En clau de do menor
Indicació de temps- Simfonia – Allemande – Courante – Sarabande – Rondeau
Capriccio
Per a teclat clavecí o clavicordi

Encara que la successió de moviments pot indicar que Bach es mostra aquí lleuger, veiem aquí els seus millors dots per al contrapunt. Mentre que totes les suites d’aquesta col·lecció tenen set moviments, només en té sis. S’obre amb una simfonia, en què Bach ens mostra tota la seva grandesa. Està dividida en tres seccions, amb temps cada cop més ràpids. El segueix una allemande refrescant però meditativa. La courante és lluminosa i una articulació tan sorprenent que només Bach era capaç d’aconseguir. Després de la sarabande, lenta, quasi i forma d’himne, amb una solemnitat especial. El contrapunt mogut el posa el rondeau, amb una alegria especial, que contagia el capricci final, el múscul del qual requereix un intèrpret de la tècnica més alta.

Piano   ANDRÁS SCHIFF

¡!!!!!!!SUBLIM¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡

BWV 827

Any 1727
En clau de la menor
Indicació de temps.- Fantasia – Allemande – Courante – Sarabanda – Burlesca
Scherzo – Giga
Extret de.- Anna Magdalena Bach Note Book 1725 #1
Per a teclat clavecí o clavicordi

Els orígens d’aquesta Partita en la menor rau a “tocar sol” en un entorn casolà, ja que és l’obra inicial del segon llibre de música que Bach va compilar per a la seva dona Anna Magdalena, l’any 1725. És el context ideal per a un clavicordi. La música en si és també més fluixa del que és habitual. L’obra no només comença amb una Fantasia, sinó que més endavant hi ha una insòlita Burlesca (de l’italià bulare : burlar-se, burlar-se), amb grans salts per a la mà esquerra, a la qual segueix un Scherzo (de l’italià scherzare ). : broma, broma). Per tant, diversió alegre per a casa.

Piano  ANDRÁS SCHIFF

BWV 828

Any 1728
En clau de re major
Indicació de temps.- Obertura – Allemande – Courante – Ària – Sarabanda – Minuet
Giga
Per a teclat clavecí o clavicordi

El tòpic diu que Bach va ser immensament infravalorat durant la seva vida i ràpidament oblidat després de la seva mort. La veritat, però, és més matisada. Durant la seva vida, Bach va ser famós a la seva regió, i també més lluny va tenir una gran estima com a organista i clavecinista. També va seguir sent estimat després de la seva mort pels seus enginyosos treballs de teclat, una cosa que els contemporanis com Telemann o Vivaldi només podien somiar.

El mateix Bach també era ben conscient de les seves habilitats. En els darrers vint-i-cinc anys de la seva vida, va escriure diverses obres que li havien de servir de testament musical: obres que transmetien la seva visió de la música i la composició. També va fer imprimir aquestes obres, perquè no es perdessin. Va ser un moviment segur, ja que els compositors de l’època de Bach poques vegades escrivien per a l’eternitat.

Piano   ANDRÁS SCHIFF

BWV 829

Any 1730
En clau de sol major
Indicació de temps- Praeambulum – Allemande – Courante – Sarabanda – Temps de minuet – Passepied – Giga
Per a teclat clavecí o clavicordi
Aquesta cinquena partita del conjunt de sis comença amb un moviment que Bach va anomenar Praeambulum. En realitat, és una fantasia, un entrant quasi improvisat que gira principalment al voltant d’escales i acords simples. El títol inusual i el contingut musical fan que sembli l’inici d’un mètode d’ensenyament musical. Al cap i a la fi, la pràctica de tocar les escales també té història. En l’època de Bach, la digitació tradicionalment no utilitzava el polze, de manera que els teclistas tocaven i formulaven escales de manera diferent als pianistes actuals

Piano  ANDRÁS SCHIFF

BWV 830

Any 1730
En clau de mi menor
Extret del  llibre d’ Anna Magdalena Bach Notebook 1725 #2
Indicació de temps.- Toccata – Allemande – Courante – Ària – Sarabanda – Tempo di Gavotta – Giga
Per a teclat clavecí o clavicordi

En els darrers vint-i-cinc anys de la seva vida, Bach va fer imprimir diverses obres, sobretot música de teclat. Hi havia un mercat per a això, i si Bach era famós per alguna cosa era la seva destresa al teclat. Això va provocar la impressió del Clavier-Übung entre 1731 i 1741. Podem veure aquestes col·leccions com el testament musical de Bach, ja que són la culminació d’un desenvolupament que va durar molts anys.

La primera part del Clavier-Übung està dedicada a la suite. Com el seu nom indica, aquesta forma venia de França, on la gent ballava molt. Els clavecinistes francesos sovint tocaven sèries senceres de danses en un ordre definit, anomenat suite . La cultura francesa va florir en aquest període, per la qual cosa la suite també va trobar el seu camí cap a altres països. Però la cultura no es desenvolupa de manera aïllada. Els italians van anomenar la suite “partita” i li van donar el seu propi gir. Això, al seu torn, va influir en els compositors alemanys que escrivien suites. Bach fa servir el nom “partita” amb força freqüència, i també ho fa al Clavier-Übung .

Piano ANDRÁS SCHIFF

EXTRAORDINARI!!!!!!!!!!!!!!

BWV 831

Any 1733
En clau de do menor
Indicació de temps.- Obertura – Courante – Gavota – GavottaII – Ball de Bretanya I
Ball de Bretanya II – Sarabanda – Ball típid d’Aubernia I – Ball típid d’Aubernia II
Giga – Ressó
Per a teclat clavecí o clavicordi

Una de les coses més extraordinàries de Bach és que la seva música no va tenir cap efecte ni en els músics ni en el públic de la seva època. Segons la disposició musical de l’època, estava generacions endarrerides en el seu temps”.

Glenn Gould