WOLFGANG AMADEUS MOZART Sonates per a violí i piano

 

Sonates per a violí i piano

És en 1756 que Leopol Mozart publicà la Seva escola de violí,  punt culminant de nombrosos anys de recerques laborioses, i una de les obres més importants i més influents de la seva espècie, mai més escrites. No dubtava gaire que la seva vida anava a canviar, més enllà del que s’imaginava per un petit vailet nascut aquell mateix any; Wolfgang Amadeus Mozart.

En un marc també intensament musical, era quasi inevitable que el jove Wolfgang descobrís el violí i el clavecí des de la  més tendra infantesa. Però ningú hauria pogut preveure la rapidesa amb la qual aprengué a tocar els dos instruments  amb talent i gust eclipsaven la majoria dels virtuosos adults. Ni que a l’edat de set anys ell hauria composat les seves primeres obres publicades: una sèrie de quatre sonates per a violí L Köchel 6 a la 9.

Aquestes petites meravelles rococó, afectuosament dedicades a una princesa reial i a la seva dama d’honor, foren escrites durant una estada de cinc mesos a París, de les quals dues setmanes passades al palau de Versalles, on Leopol, Wolfgang i la seva germana Nannerl tocaren en presència de Lluïs XV. No se sap del tot si aquestes sonates són obra d’Wolfgang, atès que les recerques més recents semblen indicar que tot fou particularment guiat per la mà de Leopol en la sonata, en si bemoll major Köchel 8

De París els Mozart cap a l’Anglaterra, on varen ser calorosament rebuts a la cort de Jordi III, establint-se a les barriades més tranquil·les de Chelsea fins a finals de 1764. Mozart començà a treballar en les seves primeres simfonies i va escriure un nou recull de sis sonates per a violí Köchel 10 a la 15. Contràriament al que era costum, Comporten una part de violoncel facultatiu que doblega la mà esquerra del teclat a la manera d’un baix continu. L’escriptura del violí no recorre més que un camp limitat, cosa que no és sorprenent i sovint és més greu que la mà dreta del teclat tot i que assumeix breument un paper més important a “l’andante del Köchel 13 i a “l’andante maestoso de Köchel 15.

Durant l’estiu del 1765, la família Mozart abandonà Londres per anar a les carreres, passant per Cantorbéry. Després que els dos infants van sobreviure a la travessa de Douvres-Calais i tocat per la princesa de Nassau-Weilburg, el viatge fou brutalment interromput quan patiren una febre tifoide. La princesa no fou no obstant oblidada, pequè en ocasió d’una gira de concerts posteriors que va conduir-los a Amsterdam, Brusselles, Utrech i Anvers, Mozart composà una nova sèrie de sis sonates, Köchel 26 a la 31, dedicades a la princesa i publicades a l’ Haia.

Aquest nou recull és estructuralment més concís que les sonates anteriors i presenta innombrables passatges d’imitació entre els dos instruments, per tant en cap moment el teclat no assumeix un veritable paper d’acompanyament igual  en les variacions que concloïen el recull. És notarà la tendència de Mozart a emprar uns temes més extensos, més lírics en el primer moviment, en particular en “allegro molto” del Köchel 29. Aquesta primera sèrie de deu sonates de joventut s’acaba el 1768, en un parell d’obres en dos moviments la Köchel 46D i 46E. Foren simplement anotades amb una base xifrada a partir de la qual Nannerl improvisa el teclat.

Mozart va esperar deu anys abans de retornar al gènere, amb la sonata en do major Köchel 296, escrita els primers mesos de 1778 per a Therese Pierron Serrarius, la filla de de quinze anys, de l’arrendatari de Mozart a Manheim. Tot i que el clavecí n’és el principal instigador, el violí, té de vegades l’ocasió de brillar d’una manera que les sonates dels anys 1760 que rarament es permetian. La sonata Köchel 269 fou publicada el 1781 amb unes altres cinc (Köchel 376-380) totes dedicades a una alumna talentosa de Mozart, Josepha von Auernhammer.

Entre les set sonates composades el 1778 (Köchel296-3o1-306) Köchel 296 i 306, només dues tenen un moviment central la 296 i 306, on el violí és el protagonista amb un veritable estil “airoso”. Els moviments més variats són els finals: aquells de Köchel 296- 301-306 són de forma rondó, el 303 i 304 són d’estil “minuet”, mentre que el 3o5 presenta un tema encantador seguit de sis variacions.

Les sonates Köchel 301-306 foren publicades en un llibre amb dedicatòria a Maria Elisabeth, electora palatina. Totes estan plenes d’idees seductores, però la sonata Köchel 304 en mi menor és veritablement excepcional: el moment quan els núvols de la tempesta són percebuts pel màgic trio central del segon moviment és digne de figurar al costat de tot el què Mozart va escriure en els seus darrers anys. Per primera vegada en les seves sonates per a violí, els dos instruments es lliuren a un vertader diàleg, apujant-se constantment l’un a l’altre a uns pics d’expressivitat sempre més altaTres anys separen aquest preciós esclat d’inspiració Mozartiana del seu recull següent publicat en 1781. Les dues primeres sonates Köchel 376-377 són totes dues en fa major i escrites en tres moviments. La 376 afirma de seguida la seva individualitat començant pel gènere d’audaç figura cadenciosa que finalitza normalment una obra, mentre que la 377 comporta un tema amb variacions en re menor quina força amenaçadora i la tensió emocional són excepcionals.

Mozart composà dues altres sèries de variacions aquest any la Köchel 359 i 360 (totes dues fonamentades en cançons populars franceses de l’època) així com un “allegro” en si bemoll Köchel372, destinat a una sonata, sembla però que la va deixar inacabada.

La sonata Köchel 378 en si bemoll major fou composada dos anys abans que les seves obres germanes, poc temps després de la Köchel 296. Es notarà en particular el “rondó” final, quins ritmes de 3/8 a l’encantador equilibri són interromputs de forma inesperada per un episodi  en la mateixa tonalitat, però en una mida completament diferent: 4/4. La sonata en sol major Köchel 379, d’emocions canviants es vanta d’una altre sèrie de variacions, tan remarcables quan hom sap que tota l’obra fou escrita en una hora, just a temps del concert de Mozart donava aquell vespre. La darrera sonata del llibre de 1781. Köchel 380, és igualment la més brillant, i la més apassionada, amb un poderós primer moviment quasi teatral en el seu registre variat d’emocions.

Desprès d’una interrupció de tres anys, Mozart composà la sonata en si bemoll major Köchel 454, per una virtuosa  Mantuana de vint-i-tres anys, Regina Srtinasacchi. Esperant com de costum l’onzena hora, no tingué temps d’escriure la part del teclat abans de l’estrena, toca doncs amb una fulla en blanc sota els seus ulls. Amb gran plaer de l’emperador Josep II, que descobrí aparentment l’astúcia amb els seus prismàtics d’òpera. Mozart sembla haver començat quatre sonates més a l’entorn de 1784, però sense terminar-ne cap. (Les sonates Köchel 396- 402-403 foren completades per l’abat Maximilian Stdler després de la seva mort.) Mozart acabà els dos primers moviments de la Köchel 403, però  no escriví més que les mides del final. La Köchel 402, només el primer moviment i la primera meitat de la fuga que segueix són de Mozart, mentre que no acabà més que l’exposició de l’extraordinari “adagio” en do menor Köchel 396. En quant “l’andante” i “allegretto” Köchel 404 publicat a títol pòstum, hom sap que només que J.A. André hi afegí les mides conclusives de “l’andante”. El manuscrit original de “l’allegretto” es va perdre.

Les tres darreres sonates per a violí van ser composades per separat i cada una amb el seu propi caràcter. La sonata Köchel 481, de 1785, construeix enginyosament cada un dels tres moviments a partir d’un motiu que desenvolupa el primer, el tercer i el cinquè grau de la gamma (acord perfect major), mentre que el Köchel 526, escrita dos anys més tard es vanta d’una abundància de material temàtic i de contrastes expressius que reflecteix el treball concomitant de Mozart a “Don Giovanni”. La sonata Köchel 547, de 1788, obra encantadora d’una gran simplicitat, fou concebuda com una recreació de l’època on les darreres simfonies ocupaven la seva essencial atenció. Amb aquesta pàgina deliciosa, Mozart conclou dignament el seu cicle de sonates, perquè com en totes les seves primeres obres, aquesta està escrita sobre tot per piano amb acompanyament de violí.

 

Sonata  Nº 1 Köchel 6

Per a violí i piano

En do major

Any 1762 / 1764

 

Indicació de temps.- Allegro, en do major

Andante, en fa major

Minuet I, en do major

Minuet II, en fa major

Allegro molto, en do major

 

Sonata nº 2 Köchel  7

Per a violí i piano

En re major

Any 1763/ 1764

 

Indicació de temps.- Allegro molto, en re major

Adagio, en sol major

Minuet I , en re major

Minuet II , en re major

 

Sonata nº 3 Köchel  8

Per a violí i piano

En si bemoll major

Any 1763

 

Indicació de temps.- Allegro, en si bemoll major

Andante grazioso, en fa major

Minuet I, en si bemoll major

Minuet II , en si bemoll menor

 

Sonata nº 4 Köchel 9

Per a violí i piano –Versió oboè, clarinet , fagot, trompa

En sol major

Any 1764

 

Indicació de temps.- Allegro spiritoso, en sol major

Andante, en do major

Minuet I, en sol major

Minuet II, en sol menor

 

Oboè     DEREK WICKENS

Clarinet  ROBERT HILL

Fagot     MARTIN GAFF

Trompa  BARRY TUCKWELL

ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA

 

Sonata   Köchel   10

Per a violí/flauta i piano amb violoncel ad lib

En si bemoll major

Any 1764

 

Indicació de temps.- Allegro, en si bemoll major

Andante, en mi bemoll major

Minuet I, en si bemoll major

Minuet II, en mi bemoll major

 

Sonata Köchel  11

Per a violí/ flauta i piano amb violoncel ad lib

En sol major

Any 1764

 

Indicació de temps.- Andante, en sol major

Allegro, en sol major

Minuet, en sol menor

 

Sonata Köchel 12 Cd MDG 341 1302-2

Versió clavecí

Per a violí/flauta i piano amb violoncel ad lib

En la major

Any 1764

 

Indicació de temps.- Andante , en la major

Allegro, en la major

Clavecí  NIKOLAUS DAMM

 

Sonata  Köchel 13

Per a violí/ flauta i piano amb violoncel ad lib

En fa major

Any 1764

 

Indicació de temps.- Allegro, en fa major

Andante, en fa menor

Minuet I, en fa major

Minuet II, en fa major

 

Sonata   Köchel  14

Per a violí / flauta i piano amb violoncel ad lib

En do major

Any 1764

 

Indicació de temps.- Allegro, en sol major

Allegro, en do major

Minuet I, en do major

Minuet II, amb carrillò, en fa major

 

Sonata  Köchel  15

Per  a violí / flauta i piano amb  violoncel ad lib

En si bemoll major

Any 1764

 

Indicació de temps.- Andante maestoso, en si bemoll major

Allegro grazioso, en si bemoll major

 

Flauta               MARC GRANWELLS

Clavecí              GUY PERSON

Violoncel            JAN SCHIFFER

 

Sonata nº 5 Köchel  26

En mi bemoll major

Per a violí i piano

Any 1766

 

Indicació de temps.- Molto Allegro, en mi bemoll major

Adagio poco Andante, en do menor

Rondó.Allegro, en mi bemoll major

 

Sonata nº 6 Köchel  27

En sol major

Per a violí i piano

Any 1766

 

Indicació de temps.- Andante poco adagio, en sol major

Allegro, en sol major

 

Sonata nº 7 Köchel  28

En do major

Per a violí i piano

 

Indicació de temps.- Allegro maestoso, en do major

Allegro grazioso, en do major

 

Sonata nº 8  Köchel 29

En re major

Per a violí i piano

 

Indicació de temps.- Allegro molto, en re major

Minuet, en re major

 

Sonata nº 9  Köchel  30

En fa major

Per a violí i piano

Any 1766

 

Indicació de temps.- Adagio, en fa major

Rondó. Tempo de minuet, en fa major

 

Sonata nº 10  Köchel 31

En si bemoll major

Per a violí i piano

Any 1766

 

Indicació de temps.- Allegro, en si bemoll major

Temps de minuet amb variacions, en si bemoll major

 

Sonata nº 17 Köchel 296 Cd ACC 20041

Per a violí i piano

En do major

Any 1778

 

Indicació de temps.- Allegro vivace, en do major

Andante sostenuto, en fa major

Rondó.- Allegro, en do major

Violí          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

 

Sonata nº 18  Köchel 301 Cd ACC 20041

Per a violí i piano

En sol major

Any 1778

 

Indicació de temps.- Allegro con spirito, en sol major

Allegro, en sol major

Violí          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb instruments originals

 

Sonata nº 19  Köchel 302 Cd ACC 20041

Per a violí i piano

En mi bemoll major

Any 1778

 

Indicació de temps.- Allegro, en mi bemoll major

Rondó.- Andante grazioso, en mi bemoll major

 

Violí          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb instruments originals

 

Sonata nº 20  Köchel 303 Cd ACC 20041

Per a violí i piano

En do major

Any 1778

 

Indicació de temps.- Adagio/Allegro molto, en do major

Temps de minuet, en do major

Violi          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb instruments originals

 

Sonata nº 21 Köchel 304 Cd ACC 20041

Per a violí i piano

En mi major

Any 1778

 

Indicació de temps.- Allegro, en mi menor

Temps de minuet, en mi menor

És una sonata molt trista i és que s’havia mort la seva mare “Pobret “!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Violí          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb instruments originals

 

Sonata nº 22  Köchel 305 Cd ACC 20041

Per a violí i piano

Em la major

Any 1778

 

Indicació de temps.- Allegro molto, en la major

Tema amb variacions. Andante grazioso, en la major

 

Violí          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb instruments originals

 

Sonata nº 23 Köchel 306  Cd ACC20041

Per a violí i piano

En re major

Any 1778

 

Indicació de temps.- Allegro con spirito, en re major

Andante cantabile, en sol major

Allegretto, en re major

 

Violí          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb instruments originals

 

Sonata nº 25 per a violí i piano  Köchel 377 Cd ACC 20041

En fa major

Any 1781

 

Indicació de temps.- Allegro, en fa major

Tema amb sis variacions . Sense Indicació de temps, en re menor

Temps de minuet , en fa major

Violí          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb instruments originals

 

Sonata nº 26, per a violí i piano  Köchel 378  Cd ACC 20041

En si bemoll major

Any 1779

Indicació de temps.- Allegro moderato, en si bemoll major

Andantino sostenuto e cantabile, en mi bemoll major

Rondó. Allegro , en mi bemoll major

 

Violí          SIGISWALD HUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb instruments originals

 

Sonata nº27 per a violí i piano Köchel 379  Cd ACC20041 Cd nº 1

En sol major

Any 1781

 

Indicació de temps.- Adagio, en sol menor

Allegro, en mi bemoll major

Tema amb sis variacions. Andantino cantabile, en sol major

 

Violí          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb instruments originals

 

Sonata per a violí i piano Köchel 380 Cd ACC 20041

En mi bemoll major

Any 1781

Una composició de gran classe, sobretot el Andante con moto, intensament cromàtic

 

Indicació de temps.-Allegro, en mi bemoll major

Andante con moto, en sol menor

Rondó.-  Allegro, en mi bemoll major

Violí                  SIGISWALD KUIJKEN

Piano                LUC DEVOS

Amb intruments originals

 

Sonata nº 29 Köchel  402

Per a piano i violí

En la major/la menor

Any 1782

Fragment completat per Maximilian Stadler

Indicació de temps.- Andante, ma un poco Adagio, en la major

Fuga.- Allegro moderato, en la menor

 

Sonata nº 30  Köchel 403 Cd HMU 907380 Harmonia Mundi

Per a piano i violí

En do major

Any 1782

Fragment, completat per Maximilian Stadler

Indicació de temps.- Allegro moderato, en do major

Andante, en fa major

Allegretto, en do major

 

Violí                  ANDREW MANZE

Piano forte         RICHARD EGARR

 

Andante i Allegretto  Köchel 404

Per a violí i piano

Fragment de la sonata nº 31

Any 1782

 

Sonata per a violí i piano Köchel 454 Cd ACC 20041

“Strinasacchi”

En si bemoll major

Any 1784

Indicació de temps.- Largo, en si bemoll major

Andante, en mi bemoll major

Allegretto, en si bemoll major

Violí          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

 

Sonata per a violi i piano Köchel 481 Cs ACC 20041

Per a violi i piano

En mi bemoll major

Any 1785

 

Indicació de temps.-  Molto allegro, en mi bemoll major

Adagio, en la bemoll major

Allegretto amb sis variacions, en mi bemoll major

Violi          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb instruments originals

 

Sonata nº 34 Köchel 526  Cd ACC 20041

Per a violi i piano

En la major

Any 1787

Indicació de temps.-Molto allegro, en la major

Andante, en re major

Presto, en la major

Violi          SIGISWALD KUIJKEN

Piano        LUC DEVOS

Amb intruments originals

 

Sonata  nº 36  Köchel 547

En fa major

Any 1788

Per a piano i violí

“Per a debutants”

Indicació de temps- Andante cantabile, en fa major

Allegro, en fa major

Andante con Variazioni, en fa  major