Mozart va viure com si fos enviat per aconseguir un propòsit diví. Per inspirar a la humanitat amb l’opció d’un món celestial ple de bellesa, amor i bondat. Tal com va escriure Schubert: “Oh Mozart! Mozart immortal!” “Quines impressions incomptables d’una vida més brillant i millor has estampat a les nostres ànimes!”
Concerts per a piano.
La sèrie de concerts per a piano de Mozart són dels més valuosos de la seva producció, en la qual gairebé totes les obres poden arribar a la categoria de mestres. A un nivell semblant el músic no arriba en quant a l’Òpera, i és en aquest cicle de 23 partitures on Mozart va molt més enllà del que havien arribat els seus predecessors, creant pràcticament un nou gènere i fa de cada composició un món polièdric en el què caben aspectes desconeguts; estableix pons entre l’òpera i els concerts: les relacions instrumentals. l’harmonia, el tema, segueixen pautes autènticament dramàtiques posant un lirisme propi d’algunes importants àries de concert sortides de la seva ploma, mesclades amb un poderós sentit simfònic.
MOZART escriu una carta al seu pare a finals de 1782, sobre el tres concerts per a piano i orquestra,
11-12-13-
“Els concerts són justament el punt mig entre l’excessiva dificultat i l’excessiva facilitat.
Son molt brillants, agradables a l’orella, naturalment sense caure en la buidor, aquí i allà podem tenir satisfacció únicament els entesos, pro de tal manera que les no entesos si hagin de quedar també contens, sense que sàpiguen ben bé per què.
Concert per a piano i orquestra nº 1 Köchel 37
En clau de fa major
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes
Any .- Abril, Juny i Juliol 1767
Tenia 11 anyets, eren peces d’altres autors com Raupach,Honauer, Schober,Ecksrd o Carl Philipp Emanuel Bach, a partir de la sonata opus 5, ho va fer per aprendre a conjuntar el piano amb l’orquestra
Segur que alguna coseta i va posar ELL, oi que si Wolfi
Indicació de temps.- Allegro, en fa major (Allegro de la sonata opus 1 de Hermann Friedrich Raupach)
Andante, en do major
Allegro, en fa major (final de la sonata nº 3 opus 2 de Leontzi Honauer)
Piano MURRAY PERAHIA
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA
Director MURRAY PERAHIA des del piano
Concert per a piano i orquestra nº 2 Köchel 39
En clau de si bemoll major
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix , dos oboès, dues trompes
Any 1767
Indicació de temps.- Allegro spiritoso, en si bemoll major (Allegro de la sonata # 1 opus1 de Hermann Friedrich Raupach)
Andante, en fa major (Andante de la sonata #2 opus 17) de Jean Schobert
Molto allegro, en si bemoll major (Final de la sonata# 1 opus 1 ) de Hermann Friedrich Raupach
Piano GERRID ZITTERBART
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA
Director THOMAS FEY
Concert per a piano i orquestra nº 3 Köchel 40
En clau de re major
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes, dues trompetes
Any 1767
Indicació de temps.- Allegro maestoso, en re major (Allegro de la sonata #1 opus 2 de Leontzi Honauer
Andante, en la major (sense trompetes). Andante de la sonata #4 opus 1 de Johann Gottfried Eckard
Presto, en re major. Presto de la sonata Wq 117 de Carl Philip Emmanuel Bach
Piano MURRAY PERAHIA
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA
Director MURRAY PERAHIA des del piano
Concert per a piano i orquestra nº 4 Köchel 41
En clau de sol major
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dues flautes, dues trompes
Any 1767
Indicació de temps.- Allegro, en sol major. Allegro de la sonata#1 opus 1 de Leonzi Honauer
Andante, en sol menor. Andantino de la sonata # 1 opus 1 de Hermann Friedrich Raupach
Molto allegro, en sol major. Final de la sonata #1 opus 1 de Leontzi Honauer.
Piano i director MURRAY PERHIA
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA
Concert per a piano i orquestra nº 5 Köchel 175
En clau de re major
Any desembre 1773
Era un dels preferits de Mozart.
Es va publicar la primera vegada a París (Boyer) 1775
La segona vegada en Maguncia el 1785
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompetes, timbales,
Indicació de temps.-Allegro, en re major
Andante ma un poco Adagio, en sol major, sense trompetes ni timbales.
Allegro, en re major
Piano DANIEL BAREMBOIM
ORQUESTRA FILARMONICA DE BERLIN
Director DANIEL BAREMBOIM
Una altra versió Cd DECCA448 140-2 Cd nº 1
Concert per a piano i orquestra nº 6 Köchel 238
En clau de si bemoll major
Any 1776
Per a piano i orquestra
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès/flautes, dues trompes.
Indicació de temps.- Allegro aperto, en si bemoll major
Andante un poco adagio, en mi bemoll major
Rondó. Allegro, en si bemoll major
CAMERATA ACADEMICA DEL MOZARTEUM DE SALZBURG
Piano i direcció GEZA ANDA
Concert per a piano i orquestra nº 6 Köchel 238
En clau de si bemoll major
Any 1776
Per a piano i orquestra
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès/flautes, dues trompes.
Indicació de temps.- Allegro aperto, en si bemoll major
Andante un poco adagio, en mi bemoll major
Rondó. Allegro, en si bemoll major
CAMERATA ACADEMICA DEL MOZARTEUM DE SALZBURG
Piano i direcció GEZA ANDA
Concert “Londron” per a tres pianos i orquestra nº 7 Köchel 242
En clau de fa major
Any febrer de 1776
Orquestra.-Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes.
Existeix una versió per a dos pianos
Una petició de la comtesa Lodron, germana de Coloredo, que hauria de haver estat la solista amb les seves filles Louise i Josepha
Orquestra: Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès,dues trompes.
Indicació de temps.- Allegro, en fa major
Adagio, en si bemoll major
Rondó.-Temps de minuet, en fa major
Piano ANDRAS SCHIFF
Piano DANIEL BAREMBOIM
Piano GEORGES SOLTI
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA
Concert per a piano i orquestra nº8 Köchel 246
En clau de do major
Any 1776
Dedicat a la comtesa Antonia Lützoff, la dona del alcalde de Salzbourg
Anomenat “Lutzow”
Per a orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes
Indicació de temps.- Allegro aperto, en do major
Andante, en fa major
Rondó.-Temps de minuet, en fa major
Piano KARL ENGEL
ORQUESTRA MOZARTEUM DE SALZBURG
Director LEOPOL HAGER
Concert per a piano i orquestra nº 9 Köchel 271
” Jeunehomme” una dama, filla d’un ballarí
Per a piano i orquestra
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes
En clau de mi bemoll major
Any 1777
Indicació de temps.- Allegro , en mi bemoll major
Andantino, en do menor
Rondó.- Presto, en mi bemoll major
ORQUESTRA FILHARMÒNICA DE BERLIN
Piano i Director DANIEL BAREMBOIM
Concert per a dos pianos i orquestra nº 10 Köchel 365
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes
En clau de mi bemoll major
Any .- 15 de Gener de 1779
Escrit per a la seva germana Nannerli per a ELL mateix
Els solistes son tractats amb la mateixa importància i la orquestra es més activa-
Indicació de temps.- Allegro, en mi bemoll major
Andante, en si bemoll major
Rondó. Allegro, en mi bemoll major
Piano MALCOLM BILSON
Piano ROBERT LEVYN
SOLISTES BARROCS ANGLESOS
AMB INSTRUMENTS ORIGINALS
Director SIR JOHN ELIOT GARDINER
Millor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Concert per a piano i orquestra nº 11 Köchel 413
Orquestra.- Dos violins, viola , contrabaix, dos oboès, dos fagots, dues trompes
En clau de fa major
Any 1782 Desembre
Indicació de temps- Allegro, en fa major (sense fagot)
Larghetto, en si bemoll major
Temps de minuet, en fa major (sense fagot)
Piano DANIEL BAREMBOIM
ORQUESTRA FILHARMÒNICA DE BERLIN
Concert nº 12 Köchel 414 (Versió 1982)
Per a piano i orquestra
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dos fagots, dues trompes
En clau de la major
Any 1782
Indicació de temps.- Allegro, en la major, Andante, en re major, Allegretto, en la major
L’allegro es molt teu, divertit, amb molta vida, com crec jo que eres tu.
En l’andante, reflecteix la teva tristesa, per haver perdut un molt bon amic i compositor
Piano ANDRÁS SCHIFF
CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG
Director SÁNDOR VEGH
Concert per a piano i orquestra nº 13 Köchel 415
Per a piano i orquestra
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dos fagots, dues trompes, dues trompetes, timbales
En clau de do major
Any 1782
Indicació de temps-Allegro , en do major
Andante, en fa major (sense trompetes ni timbales)
Allegro, en do major
Piano ANDRÁS SCHIFF
CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEMUS SALZBURG
Director SÁNDOR VÉGH
Concert per a piano i orquestra nº 14 Köchel 449 Cd DECCA 448 140-2
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, amb dos oboès ad lib
Ployer #1
En clau de mi bemoll major
Any 1784
Dedicat a la seva alumna Babette Ployer
Indicació de temps.- Allegro vivace, en mi bemoll major
Andantino, en si bemoll major
Allegro ma non troppo, en mi bemoll major
Piano ANDRÁS SCHIFF
CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG
Director SÁNDOR VÉGH
Una altre versió Cd Deutsche Grammophon80005526-02
Piano MARIA JOAO PIRES
ORQUESTRA DE CAMBRA D’EUROPA
WIENER PHILHARMONIKER
Director CLAUDIO ABBADO
Concert per a piano i orquestra nº 15 Köchel 450 Cd DECCA 448 140-2 Cd nº 4
Orquestra.- Dos violins, violes, contrabaix, flauta, (al final), dos oboès, dos fagots, dues trompes
En clau de si bemoll major
Any 1784
El va composar per a ell, es per això què es tan dificultós d’interpretar
Indicació de temps.- Allegro, en si bemoll major, Andante, en mi bemoll major
Allegro, en si bemoll major
Piano ANDRÁS SCHIFF
CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG
Director SÁNDOR VÉGH
Concert per a piano i orquestra nº 16 Köchel 451 Cd DECCA 448 140-2
El va compondre en una setmana
Orquestra.- Dos violins, violes, contrabaix , flauta, dos oboès, dos fagots, dues trompes, dues trompetes, timbales.
En clau de re major
Any 1784
Indicació de temps.- Allegro assai, en re major
Andante, en sol major – cordes , una flauta, un oboè, un fagot, dues trompes
Allegro di molto, en re major
Piano ANDRÁS SCHIFF
CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG
Director SÁNDOR VÉGH
Concert per a piano i orquestra nº 17 Köchel 453
Orquestra.- Dos violins, violes, contrabaix, flauta dos oboès, dos fagots, dues trompes
Dedicat a la seva alumna Babette Ployer
Ployer #2
En clau de sol major
Any 1784
Indicació de temps.- Allegro, en sol major
Andante, en do major
Allegro , en sol major
Piano MARIA JOAO PIRES
ORQUESTRA DE CAMBRA D’EUROPA
Director CLAUDIO ABBADO
Concert per a piano i orquestra Nº 18 Köchel 456
En clau de si bemoll major
Orquestra .- Dos oboès. dos fagots, dues trompes i corda
Any: 30 de setembre 1784
Indicació de temps.- Alegro vivace
Andante en sol menor
Alegro vivace
Piano ANDRÁS SCHIFF
CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG
Director SÁNDOR VÉGH
Concer per a piano i orquestra nª19 en fa major Köchel 459
Es conegut ocasionalment com el segon concert de la coronació, ja que Mozart el va interpretar amb motiu de la coronació de Leopold II a Frankfurt del Main l’octubre de l’any 1790
Orquestra -Flauta, dos oboès, dos fagots, dues trompes i corda
Any 1784
En clau de fa major
Consta de.- Alegro
Allegretto en do major
Alegro asssai
Piano ANDRÁS SCHIFF
CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG
Director SÁNDOR VÉGH
Concert per a piano i orquestra nº20 Köchel 466
En clau de re menor
Va ser acabat el 10 de febrer de 1785 interpretat per Mozart
El jove Ludwig van Beethoven admirava aquest concert i el va mantenir en el seu repertori
Orquestra,- Flauta, dos oboès, dos fagots, dues trompes, dues trompetes i corda
La instrumentació és atípica en els concerts mozartians per incloure les timbales, la qual cosa contribueix a crear un so fosc.
Consta de,- Allegro en re menor
Romanze en sol menor
Allegro assai en fa major
Concert per a piano i orquestra nº21 Köchel 467
En clau de do major
Any 1785
Orquestra.- Flauta, dos oboès, dos fagots, dues trompes, dues trompetes i cordes.
Consta de,- Allegro maestoso en sol major
Andante
Allegro vivace assai
Concert per a piano i orquestranº22 Köchel 482
En clau de mi bemoll major
Any 1785
Orquestra.- Flauta, oboès, clatinets, fagots, trompes, trompetes i cordes
Consta de,- Allegro
Andante
Allegro vivace assai
El “Concert per a Piano No. 22” de Wolfgang Amadeus Mozart, estrenat el 23 de desembre de 1785, una obra clàssica emblemàtica que encapsula el mestratge del compositor. Aquest concert, compost en la lluminosa tonalitat de Mi bemoll major, exhibeix un equilibri exquisit entre l’elegància i la vitalitat musical. El primer moviment, amb la seva obertura majestuosa, introdueix temes encantadors que estableixen la magnificència de la feina. El segon moviment, Andante, revela una serenitat melòdica sublim, mentre que el Rondo final, amb la seva alegria juganera, tanca l’obra amb una brillantor captivadora. La sofisticació formal i l’expressivitat melodiosa distingeixen aquest concert, consolidant-lo com una peça perdurable i impactant al repertori clàssic.
Concert per a piano i orquestra nº23 Köchel 488
En clau de la major
Va ser un dels tres concerts per subscripció que va oferir aquella primavera i probablement va ser interpretat pel mateix Mozart en un d’ells.
Any 1786
Orquestra,- Flauta, oboès, clarinets, fagots, trompes, trompetes i cordes
Consta de,- Allegro, Adagio en fa sostingut menor, Allegro assai
Concert per a piano i orquestra nº 24 Köchel 491
En clau de mi bemoll major
Any 1786
Orquestra.- Flauta, oboès, clarinets, fagots, trompes, i cordes
Consta de.- Allegro, Larghetto, Allegretto
Concert per a piano i orquestra nº 25 Köchel 503
En clau de do major
Concert per a piano i orquestra nº 26 Köchel 537
En clau de re major
Concert de la coronació.- Popularment se’l coneix com el Concert de la Coronació. Aquesta denominació és confusa perquè el concert no va ser escrit per a cap coronació. Mozart comenta en una carta a la seva esposa, l’abril de 1789, que acabava d’interpretar aquest concert davant la cort vienesa. Però el sobrenom «de la Coronació» deriva del fet que va interpretar l’obra en l’època que es produí la coronació de Leopold II com a emperador del Sacre Imperi Romanogermànic.
… És molt mozartià, mentre que al mateix temps no expressa el tot, ni tan sols la meitat de Mozart. És, de fet, tan “mozartesc” que un podria dir que en ell Mozart s’imitava a si mateix –tasca que no era difícil per a ell–. És tant brillant com amable, especialment en el moviment lent; aquest és molt simple, fins i tot primitiu en la seva relació entre el solo i el tutti, i tan completament fàcil d’entendre que fins i tot en el segle xix era comprès sense dificultat
Any 1788
Orquestra.- Flauta, oboès, clarinets, fagots, trompes, i cordes
Consta de .- Allegro en re major-Andante ma un poco adagio en la major
Allegretto en re major
Concert per a piano i orquestra nº 27 en si bemoll major Ködhel 595
En clau de si bemoll major
Aquesta va ser l’última aparició de Mozart en un concert públic, ja que va caure malalt el setembre de 1791 i va morir el 5 de desembre d’aquell mateix any. Aquesta obra se sol considerar com un concert de comiat.
El biògraf de Mozart, Hugh Ottoway, descriu “una subtil tristesa que està emmascarada amb alegria”.
Any 1791
Orquestra,-Flauta, dos oboès, dos fafots, dues trompes, clarinet i cordes
Consta de .- Allegro Andante ma un poco adagio Allegro