G.F.HÄNDEL Oda per la festa d’Alexander HWV 75 Oda a Santa Cecilia HWV 76

Oda per la festa d’Alexander HWV 75

Oda a Santa Cecilia HWV 76

Simone Kermes  Soprano

Virgil Hartinger   Tenor

Konstantin Wolff  Baix

Kölner Kammerchor 

Collegium Cartusianum

Des del segle quinze Santa Cecilia, màrtir romana dels inicis del cristianisme, fou objecte de culte, els protestants fins i tot la van fer patrona de la música eclesiàstica més tard. Des d’un punt de vista històric, la síntesis religiosa i musical que encarna i que es glorifica a la llegenda no té cap substància. Això no afecta en res al culte Cecília-des de segles el 22 de novembre fou i és celebrat com a dia commemoratiu per una festa de Santa Cecilia acompanyada de prestacions musicals. És el cas en l’època de Händel a Londres. Des de 1683 na Musical Society organitza les festivitats corresponents, que comprenent cada vegada la representació d’una obra nova amb referència temàtica adequada. Quan Händel composa “Alexander Feast” i “l’Ode for St. Cecilia’s  Day” per tant, forma part d’una tradició ben establerta. “Alexander Feast” no és pas, de tota manera, escrita per una festa ceciliana, sinó per a un concert amb què vol inaugurar la temporada de 1736 amb una explosió. La composició només requereix dues setmanes al gener de 1736, el 19 de febrer te lloc la creació sota la direcció de Händel  al Covent Garden Theatre. Pels testimoniatges de l’època, coneix un èxit immens, extremament sovintejat amb més de 1300 audicions. Uns representants importants de la família reial i de l’alta noblesa i són presents. “Alexander Feast” no sou donada un 22 de novembre de 1739. Händel havia  compost “l’Ode for St. Cecilia’s  Day” per aquesta ocasió especial facilitant-se el treball reprenent nombrosos temes d’un recull  de  de Suites des pieces de Gottlieb Muffat. Aquesta pràctica que actualment ens pot semblar deshonesta, no disminueix la seva talla com a compositor i probablement en aquella època no generava rebuig. L’Oda es va afegir a l’obra anterior en dues parts. Händel utilitza poemes de John Dryden tant per a La festa d’Alexandre com per a L’Oda. El seu proveïdor de textos, Newburgh Hamilton, va redissenyar amb cura el model de la primera composició per adaptar-lo als desitjos de Händel en la seqüència de recitatius, àries i cors, i acompanyament a la manera d’un Oratori. Tot i això,” Alexander’s Feast” no és un Oratori segons criteris estrictes. Aquest terme es feia servir a l’època per descriure una obra vocal a gran escala basada en un tema bíblic, mentre que l’argument de ” Alexander’s Feast” es basa en gran mesura en l’antiguitat. Tot just es pot parlar de la trama dramàtica d’un drama sagrat, com és el cas, per exemple, de l’Oratori “Saul” escrit una mica més tard. El governant grec Alejandro celebra la victòria final sobre els perses amb una gran festa, ni més ni menys dramàtic. A més, Alexander, Timothy, Tahis i altres personatges no són retratats activament, l’acció es divideix en canvi en una narració èpica repartida entre els solistes i el cor i, per tant, allunyada de l’oient La conclusió de Cristiana i Ceciliana no té cap acció, per rudimentària que sigui; en la seva expressió d’himne, la peça correspon al gènere de l’oda típica de l’època, igual que la segona peça, “Oda a Cecile”, pel títol.

El sentit i l’estructura del conjunt es revelen millor quan, segons el subtítol “El poder de la música”, s’entén que la música és la protagonista  no tan ocult com aquest, i que exerceix un poder irresistible sobre els homes a través del seu “agent” Timoteu. Aquest imperi s’exemplifica en la música en suport de diferents estats emocionals, Alexandre: per sobre de tot: la confiança heroica en si mateix, l’alegria bacanal, la compassió profunda, els sentiments tendres i la ira venjativa més violenta que finalment esclata a l’incendi de les ciutats dels perses derrotats. Per a la idea de” Alexander’s Feast”  ara és important que la música no il·lustri reactivament els sentiments descrits, sinó que només els desencadeni al protagonista a través de la seva invocació prèvia.¨Per tant, no es tracta d’imitar, sinó de produir estats emocionals, la teoria barroca dels sentiments “invertits” a la recepció estètica.  L’extraordinari èxit de Händel és haver trobat les imatges sonores més insistents per a les diferents categories emocionals i haver incorporat tots els paràmetres de la composició musical: el mite, l’agògica, la tonalitat, la direcció de la veu i, sobretot, la instrumentació : les etèries flautes dolces s’utilitzen amb tanta precisió per al mestratge com els pàl·lids matisos dels fagots i els furiosos accents bel·licosos de les trompetes i els timbals. Formalment, Händel va evitar qualsevol esquematisme: a l’ària, per exemple, l’esquema dona capo pràcticament ha desaparegut, el retorn de la primera part es disposa repetidament com una represa coral lliure, cosa que intensifica el final del moviment i li confereix un caràcter gairebé extàtic. Això també dissol el rígid ordre de la forma i la distribució.

PRIMERA PART

Obertura

Recitatiu -Tenor

Estava a la festa reial per la victòria sobre Pèrsia del valerós fill de Felip,
Imponent i majestuós és l’estat de l’heroi, diví,
Al seu tron imperial
Els seus valents companys estaven al seu voltant;
Els seus fronts emmarcats amb roses i murtes.
El desert, doncs, ha de ser governat amb les armes.
L’amant Thais és al seu costat
Saciada com una pròspera núvia oriental,
A l’esplendor de la seva joventut i exuberant bellesa.