JOHANN SEBASTIAN BACH BWV 894 – 909

BWV 894

Any 1715–25?
En clau de la menor
Indicació de temps.- Preludi i Fuga
Per a teclat (Clavecí)

Les autèntiques improvisacions de Bach no han sobreviscut, però obres com BWV 894 s’acosten bastant al que haurien sonat. Les peces en què Bach sembla improvisar no són les seves composicions més subtils ni les seves millors fugues. Però com sempre a l’època de Bach, l’estil musical es va adaptar al lloc i a l’ocasió. I l’entreteniment dels prínceps i cortesans va consistir, en part, en concursos musicals, reptes i virtuosisme espectacular. És una obra molt similar a una improvisació que sona a un concert sense moviment lent.

BWV 895

Any 1709
En clau de la menor
Indicació de temps.- Preludi i Fuga
Per a teclat (Clavecí)

Ja des del principi està clar que aquest és un Bach primerenc. Aquest tipus de melodia ràpida que acaba de sobte amb una nota inesperada és un gest musical típicament capritxos que veiem a les altres obres primerenques de Bach. I el que segueix només confirma aquesta primera impressió.

Es diu que és l’única obra que es conserva d’aquesta classe i que té propòsits pedagògics. És una composició plena de sabor i inventiva.

BWV 896

Any 1710?
En clau de la menor
Indicació de temps.-Preludi i Fuga
Per a teclat  (Clavecí)

Aquest primer treball de teclat, escrit probablement quan Bach tenia setze anys, és perfecte en la seva senzillesa. El Preludi, en particular, té una bellesa gairebé ingènua. La petita recapitulació al final és distintiva, ja que la cadència final es reprodueix dues vegades, donant un caràcter resignat al conjunt.
La Fuga també ha sobreviscut per separat, i és incert si aquestes dues peces van ser realment concebudes com un tot per Bach. Només es conserva la fuga.

BWV 897

Any?
En clau de la menor
Indicació de temps.- Preludi i Fuga- Adagiosissimo
El moviment Adagiosissimo d’aquesta obra s’atribuïa antigament a Johann Sebastian Bach.

És una obra l’autoria de la qual per part de Bach es qüestiona i sembla que el preludi és de Cornelius Heinrich Dretzel.

BWV 898

Any ?
En clau de si bemoll major
Indicació de temps.- Preludi i Fuga
Per a teclat (Clavecí)
És dubtosa la seva autoria
Clavier amb el nom de Bach

BWV 899

Any 1725–26?
En clau de re menor
Indicació de temps.-Preludi i Fuga
Per a teclat (Clavecí)

També de caràcter espuri però no hi ha suggeriment sobre qui va poder compondre aquesta obra.

BWV 900

Any abans de 1726
En clau de mi menor
Indicació de temps.- Preludi i Fuga
Per a teclat (Clavecí)

Bach els va escriure per diversió, per a les seves lliçons, o potser amb vista a una publicació, com el Wohltemperirte Clavier? Com passa tantes vegades, no hi ha cap manuscrit amb possibles respostes, i aquestes obres, de fet, estan una mica entallades per l’etiqueta de ‘restant’.

El preludi ja té elements de fuga i la pròpia fuga no té tota la complexitat que podríem esperar en mans de Bach.

BWV 901

Any abans de 1730
En clau de fa major
Indicació de temps.-Preludi i Fuga
Reprès de la fuga 886
Per a teclat (Clavecí)

Una petita peça amb tot l’encant que són com una mena de variacions sobre una obra anterior.

BWV 902 -902a

Any bans 1730?
En clau de sol major
Indicació de temps.- Preludi i Fuga
Variant de la fuga BWV 884 i del preludi BWV 902ª
Per a teclat (Clavecí)

Una peça que va poder s’escrita al voltant de 1730 i en què el preludi contrasta d’una forma especial amb la fuguetta que ve darrere seu.

BWV 903-903a

Any 1717/23
En clau de re menor
Indicació de temps.- Fantasia cromàtica i Fuga
Variant 903a
Per a teclat (Clavecí)

La peça ja era considerada com una obra mestra única durant la seva vida.

Les interpretacions de la peça del segle XIX són exemples de l’enfocament romàntic de les obres de Bach durant aquest període.

El clavecí de Bach

BWV 904

Any1725?
En clau de la menor
Indicació de temps.- Fantasia i Fuga
Per a teclat (Clavecí)

Descrita com a “inusual”. Com passa sovint amb Bach, se sap poc sobre els orígens de la peça. Ni tan sols està clar si el va destinar per a orgue, clavicèmbal.

BWV 905

Any 1726-1731
En clau de re menor
Indicació de temps.- Fantasia i Fuga
Per a teclat (Clavecí)

El preludi és breu i està compost en l’estil de Corelli. A la fuga sembla que ens vol fer recordar Albinoni. L’harmonia en estil napolità omple tota la peça.

BWV 906

Any 1738?
En clau de re menor
Indicació de temps.- Fantasia i Fuga (Fragment)
Per a teclat (Clavecí)

La fantasia sembla més aviat l’alegria d’una sonata i guarda semblança amb algunes composicions d’El clave ben temperat. La fuga es conserva en estat fragmentari.

BWV 907

Any 1727
En clau de si bemoll major
Indicació de temps.- Fantasia i Fuga
Per a teclat (Clavecí)

És de dubtosa autoria tant per la seva notació com pel seu contingut. Kirnberger va atribuir la peça a Gottfried Kirchhoff, organista de Halle.

BWV 908

Any 1703
En clau de re menor
Indicació de temps.-Fantasia i Fuga
Per a teclat (Clavecí)

No es té clar si va sortir o no de la mà de Bach. Sembla que sí que la va fer servir de forma pedagògica i que la va modificar d’alguna manera.

BWV 909

Any 1703
En clau de do menor
Indicació de temps.- Concert i Fuga
Concert.- Andante – Allegro – Andante – Allegro -(No té temps d’indicació) – Adagio
Per a teclat (Clavecí)

És una obra curiosa que fins i tot es considera un pastitx. Tampoc és una obra que se sàpiga del cert si és del mestre o no.

Cal plantar cara a la realitat.

Johann Sebastian Bach