Fugues i fuguetes
BWV 944
Any 1714
En clau de la menor
Indicació de temps.- Fantasia i Fuga
Variant de la BWV 543
Per a clavecí
És una obra molt semblant a un concert italià, referint-me a la fuga ja que la fantasia només té deu acords en arpegi; això ens fa suposar que fos una obra composta específicament per al clau. La textura a tres parts de la fuga també s’emmotllen al clau. La composició presenta una gran simetria però Bach evita la monotonia mitjançant unes increïbles juxtaposicions cromàtiques. La coda final és una continuació lògica de tot el discurs anterior.
BWV 945
Any 1695–1700?
En clau de mi menor
Indicació de temps.- Fuga
Per a clavecí
Posseeix un subjecte bastant peculiar i està dividida en dues meitats amb contrasubjectes contrastants.
BWV 946
Any 1708?
En clau de do major
Indicació de temps.- Fuga
Per a clavecí
Es basa en un tema d’Albinoni encara que Bach no desplega un contrapunt massa elaborat a la peça.
BWV 947
Any 1708?
En clau de la menor
Indicació de temps.- Fuga
Per a clavecí
El manuscrit s’ha perdut i només coneixem aquesta obra per còpies del segle XIX. Té un estil molt homofònic i el subjecte està acompanyat de forma convencional mitjançant acords.
BWV 948
Any 1727
En clau de re menor
Indicació de temps.- Fuga
Per a teclat
És dubtós i encara que de sempre s’ha inclòs al seu catàleg, sembla que és d’algun dels seus copistes.
BWV 949
Any 1715?
En clau de la major
Indicació de temps.- Fugs
Per a teclat
És una obra força audaç, amb sorprenents modulacions en el subjecte.
BWV 950
Any 1710
En clau de la major
Indicació de temps.- Fuga
Per a teclat
Sobre un tema de Tomaso Albinioni (Sonata en trio, opus 1) amb un subjecte molt ben concebut i seguint la melodia original d’italià de forma força estreta.
BWV 951
Any 1712
En clau de si menor
Indicació de temps.-Fuga
Per a teclat
La tercera de la sèrie basant-se en Albinoni. És de les poques obres primerenques que porten l’explícita indicació que és per a clau. Sobre un tema de Tomaso Albinioni (Sonata en trio opus 1)
El geni de Bach va ser alimentat per la seva família excepcionalment musical i la seva extensa col·lecció de música, que incloïa tot tipus d’influències emocionants