JOHANN SEBASTIAN BACH BWV 944 – 951

Fugues i fuguetes

BWV 944

Any 1714
En clau de la menor
Indicació de temps.- Fantasia i Fuga
Variant de la BWV 543
Per a clavecí

És una obra molt semblant a un concert italià, referint-me a la fuga ja que la fantasia només té deu acords en arpegi; això ens fa suposar que fos una obra composta específicament per al clau. La textura a tres parts de la fuga també s’emmotllen al clau. La composició presenta una gran simetria però Bach evita la monotonia mitjançant unes increïbles juxtaposicions cromàtiques. La coda final és una continuació lògica de tot el discurs anterior.

BWV 945

Any 1695–1700?
En clau de mi menor
Indicació de temps.- Fuga
Per a clavecí

Posseeix un subjecte bastant peculiar i està dividida en dues meitats amb contrasubjectes contrastants.

BWV 946

Any 1708?
En clau de do major
Indicació de temps.- Fuga
Per a clavecí

Es basa en un tema d’Albinoni encara que Bach no desplega un contrapunt massa elaborat a la peça.

BWV 947

Any 1708?
En clau de la menor
Indicació de temps.- Fuga
Per a clavecí

El manuscrit s’ha perdut i només coneixem aquesta obra per còpies del segle XIX. Té un estil molt homofònic i el subjecte està acompanyat de forma convencional mitjançant acords.

BWV 948

Any 1727
En clau de re menor
Indicació de temps.- Fuga
Per a teclat
És dubtós i encara que de sempre s’ha inclòs al seu catàleg, sembla que és d’algun dels seus copistes.

BWV 949

Any 1715?
En clau de la major
Indicació de temps.- Fugs
Per a teclat

És una obra força audaç, amb sorprenents modulacions en el subjecte.

BWV 950

Any 1710
En clau de la major
Indicació de temps.- Fuga
Per a teclat

Sobre un tema de Tomaso Albinioni (Sonata en trio, opus 1) amb un subjecte molt ben concebut i seguint la melodia original d’italià de forma força estreta.

BWV 951

Any 1712
En clau de si menor
Indicació de temps.-Fuga
Per a teclat

La tercera de la sèrie basant-se en Albinoni. És de les poques obres primerenques que porten l’explícita indicació que és per a clau. Sobre un tema de Tomaso Albinioni (Sonata en trio opus 1)

El geni de Bach va ser alimentat per la seva família excepcionalment musical i la seva extensa col·lecció de música, que incloïa tot tipus d’influències emocionants