Sonates per a violí i piano
És en 1756 que Leopol Mozart publicà la Seva escola de violí, punt culminant de nombrosos anys de recerques laborioses, i una de les obres més importants i més influents de la seva espècie, mai més escrites. No dubtava gaire que la seva vida anava a canviar, més enllà del que s’imaginava per un petit vailet nascut aquell mateix any; Wolfgang Amadeus Mozart.
En un marc també intensament musical, era quasi inevitable que el jove Wolfgang descobrís el violí i el clavecí des de la més tendra infantesa. Però ningú hauria pogut preveure la rapidesa amb la qual aprengué a tocar els dos instruments amb talent i gust eclipsaven la majoria dels virtuosos adults. Ni que a l’edat de set anys ell hauria composat les seves primeres obres publicades: una sèrie de quatre sonates per a violí L Köchel 6 a la 9.
Aquestes petites meravelles rococó, afectuosament dedicades a una princesa reial i a la seva dama d’honor, foren escrites durant una estada de cinc mesos a París, de les quals dues setmanes passades al palau de Versalles, on Leopol, Wolfgang i la seva germana Nannerl tocaren en presència de Lluïs XV. No se sap del tot si aquestes sonates són obra d’Wolfgang, atès que les recerques més recents semblen indicar que tot fou particularment guiat per la mà de Leopol en la sonata, en si bemoll major Köchel 8
De París els Mozart cap a l’Anglaterra, on varen ser calorosament rebuts a la cort de Jordi III, establint-se a les barriades més tranquil·les de Chelsea fins a finals de 1764. Mozart començà a treballar en les seves primeres simfonies i va escriure un nou recull de sis sonates per a violí Köchel 10 a la 15. Contràriament al que era costum, Comporten una part de violoncel facultatiu que doblega la mà esquerra del teclat a la manera d’un baix continu. L’escriptura del violí no recorre més que un camp limitat, cosa que no és sorprenent i sovint és més greu que la mà dreta del teclat tot i que assumeix breument un paper més important a “l’andante del Köchel 13 i a “l’andante maestoso de Köchel 15.
Durant l’estiu del 1765, la família Mozart abandonà Londres per anar a les carreres, passant per Cantorbéry. Després que els dos infants van sobreviure a la travessa de Douvres-Calais i tocat per la princesa de Nassau-Weilburg, el viatge fou brutalment interromput quan patiren una febre tifoide. La princesa no fou no obstant oblidada, pequè en ocasió d’una gira de concerts posteriors que va conduir-los a Amsterdam, Brusselles, Utrech i Anvers, Mozart composà una nova sèrie de sis sonates, Köchel 26 a la 31, dedicades a la princesa i publicades a l’ Haia.
Aquest nou recull és estructuralment més concís que les sonates anteriors i presenta innombrables passatges d’imitació entre els dos instruments, per tant en cap moment el teclat no assumeix un veritable paper d’acompanyament igual en les variacions que concloïen el recull. És notarà la tendència de Mozart a emprar uns temes més extensos, més lírics en el primer moviment, en particular en “allegro molto” del Köchel 29. Aquesta primera sèrie de deu sonates de joventut s’acaba el 1768, en un parell d’obres en dos moviments la Köchel 46D i 46E. Foren simplement anotades amb una base xifrada a partir de la qual Nannerl improvisa el teclat.
Mozart va esperar deu anys abans de retornar al gènere, amb la sonata en do major Köchel 296, escrita els primers mesos de 1778 per a Therese Pierron Serrarius, la filla de de quinze anys, de l’arrendatari de Mozart a Manheim. Tot i que el clavecí n’és el principal instigador, el violí, té de vegades l’ocasió de brillar d’una manera que les sonates dels anys 1760 que rarament es permetian. La sonata Köchel 269 fou publicada el 1781 amb unes altres cinc (Köchel 376-380) totes dedicades a una alumna talentosa de Mozart, Josepha von Auernhammer.
Entre les set sonates composades el 1778 (Köchel296-3o1-306) Köchel 296 i 306, només dues tenen un moviment central la 296 i 306, on el violí és el protagonista amb un veritable estil “airoso”. Els moviments més variats són els finals: aquells de Köchel 296- 301-306 són de forma rondó, el 303 i 304 són d’estil “minuet”, mentre que el 3o5 presenta un tema encantador seguit de sis variacions.
Les sonates Köchel 301-306 foren publicades en un llibre amb dedicatòria a Maria Elisabeth, electora palatina. Totes estan plenes d’idees seductores, però la sonata Köchel 304 en mi menor és veritablement excepcional: el moment quan els núvols de la tempesta són percebuts pel màgic trio central del segon moviment és digne de figurar al costat de tot el què Mozart va escriure en els seus darrers anys. Per primera vegada en les seves sonates per a violí, els dos instruments es lliuren a un vertader diàleg, apujant-se constantment l’un a l’altre a uns pics d’expressivitat sempre més altaTres anys separen aquest preciós esclat d’inspiració Mozartiana del seu recull següent publicat en 1781. Les dues primeres sonates Köchel 376-377 són totes dues en fa major i escrites en tres moviments. La 376 afirma de seguida la seva individualitat començant pel gènere d’audaç figura cadenciosa que finalitza normalment una obra, mentre que la 377 comporta un tema amb variacions en re menor quina força amenaçadora i la tensió emocional són excepcionals.
Mozart composà dues altres sèries de variacions aquest any la Köchel 359 i 360 (totes dues fonamentades en cançons populars franceses de l’època) així com un “allegro” en si bemoll Köchel372, destinat a una sonata, sembla però que la va deixar inacabada.
La sonata Köchel 378 en si bemoll major fou composada dos anys abans que les seves obres germanes, poc temps després de la Köchel 296. Es notarà en particular el “rondó” final, quins ritmes de 3/8 a l’encantador equilibri són interromputs de forma inesperada per un episodi en la mateixa tonalitat, però en una mida completament diferent: 4/4. La sonata en sol major Köchel 379, d’emocions canviants es vanta d’una altre sèrie de variacions, tan remarcables quan hom sap que tota l’obra fou escrita en una hora, just a temps del concert de Mozart donava aquell vespre. La darrera sonata del llibre de 1781. Köchel 380, és igualment la més brillant, i la més apassionada, amb un poderós primer moviment quasi teatral en el seu registre variat d’emocions.
Desprès d’una interrupció de tres anys, Mozart composà la sonata en si bemoll major Köchel 454, per una virtuosa Mantuana de vint-i-tres anys, Regina Srtinasacchi. Esperant com de costum l’onzena hora, no tingué temps d’escriure la part del teclat abans de l’estrena, toca doncs amb una fulla en blanc sota els seus ulls. Amb gran plaer de l’emperador Josep II, que descobrí aparentment l’astúcia amb els seus prismàtics d’òpera. Mozart sembla haver començat quatre sonates més a l’entorn de 1784, però sense terminar-ne cap. (Les sonates Köchel 396- 402-403 foren completades per l’abat Maximilian Stdler després de la seva mort.) Mozart acabà els dos primers moviments de la Köchel 403, però no escriví més que les mides del final. La Köchel 402, només el primer moviment i la primera meitat de la fuga que segueix són de Mozart, mentre que no acabà més que l’exposició de l’extraordinari “adagio” en do menor Köchel 396. En quant “l’andante” i “allegretto” Köchel 404 publicat a títol pòstum, hom sap que només que J.A. André hi afegí les mides conclusives de “l’andante”. El manuscrit original de “l’allegretto” es va perdre.
Les tres darreres sonates per a violí van ser composades per separat i cada una amb el seu propi caràcter. La sonata Köchel 481, de 1785, construeix enginyosament cada un dels tres moviments a partir d’un motiu que desenvolupa el primer, el tercer i el cinquè grau de la gamma (acord perfect major), mentre que el Köchel 526, escrita dos anys més tard es vanta d’una abundància de material temàtic i de contrastes expressius que reflecteix el treball concomitant de Mozart a “Don Giovanni”. La sonata Köchel 547, de 1788, obra encantadora d’una gran simplicitat, fou concebuda com una recreació de l’època on les darreres simfonies ocupaven la seva essencial atenció. Amb aquesta pàgina deliciosa, Mozart conclou dignament el seu cicle de sonates, perquè com en totes les seves primeres obres, aquesta està escrita sobre tot per piano amb acompanyament de violí.
Sonata Nº 1 Köchel 6
Per a violí i piano
En do major
Any 1762 / 1764
Indicació de temps.- Allegro, en do major
Andante, en fa major
Minuet I, en do major
Minuet II, en fa major
Allegro molto, en do major
Sonata nº 2 Köchel 7
Per a violí i piano
En re major
Any 1763/ 1764
Indicació de temps.- Allegro molto, en re major
Adagio, en sol major
Minuet I , en re major
Minuet II , en re major
Sonata nº 3 Köchel 8
Per a violí i piano
En si bemoll major
Any 1763
Indicació de temps.- Allegro, en si bemoll major
Andante grazioso, en fa major
Minuet I, en si bemoll major
Minuet II , en si bemoll menor
Sonata nº 4 Köchel 9
Per a violí i piano –Versió oboè, clarinet , fagot, trompa
En sol major
Any 1764
Indicació de temps.- Allegro spiritoso, en sol major
Andante, en do major
Minuet I, en sol major
Minuet II, en sol menor
Oboè DEREK WICKENS
Clarinet ROBERT HILL
Fagot MARTIN GAFF
Trompa BARRY TUCKWELL
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA
Sonata Köchel 10
Per a violí/flauta i piano amb violoncel ad lib
En si bemoll major
Any 1764
Indicació de temps.- Allegro, en si bemoll major
Andante, en mi bemoll major
Minuet I, en si bemoll major
Minuet II, en mi bemoll major
Sonata Köchel 11
Per a violí/ flauta i piano amb violoncel ad lib
En sol major
Any 1764
Indicació de temps.- Andante, en sol major
Allegro, en sol major
Minuet, en sol menor
Sonata Köchel 12 Cd MDG 341 1302-2
Versió clavecí
Per a violí/flauta i piano amb violoncel ad lib
En la major
Any 1764
Indicació de temps.- Andante , en la major
Allegro, en la major
Clavecí NIKOLAUS DAMM
Sonata Köchel 13
Per a violí/ flauta i piano amb violoncel ad lib
En fa major
Any 1764
Indicació de temps.- Allegro, en fa major
Andante, en fa menor
Minuet I, en fa major
Minuet II, en fa major
Sonata Köchel 14
Per a violí / flauta i piano amb violoncel ad lib
En do major
Any 1764
Indicació de temps.- Allegro, en sol major
Allegro, en do major
Minuet I, en do major
Minuet II, amb carrillò, en fa major
Sonata Köchel 15
Per a violí / flauta i piano amb violoncel ad lib
En si bemoll major
Any 1764
Indicació de temps.- Andante maestoso, en si bemoll major
Allegro grazioso, en si bemoll major
Flauta MARC GRANWELLS
Clavecí GUY PERSON
Violoncel JAN SCHIFFER
Sonata nº 5 Köchel 26
En mi bemoll major
Per a violí i piano
Any 1766
Indicació de temps.- Molto Allegro, en mi bemoll major
Adagio poco Andante, en do menor
Rondó.Allegro, en mi bemoll major
Sonata nº 6 Köchel 27
En sol major
Per a violí i piano
Any 1766
Indicació de temps.- Andante poco adagio, en sol major
Allegro, en sol major
Sonata nº 7 Köchel 28
En do major
Per a violí i piano
Indicació de temps.- Allegro maestoso, en do major
Allegro grazioso, en do major
Sonata nº 8 Köchel 29
En re major
Per a violí i piano
Indicació de temps.- Allegro molto, en re major
Minuet, en re major
Sonata nº 9 Köchel 30
En fa major
Per a violí i piano
Any 1766
Indicació de temps.- Adagio, en fa major
Rondó. Tempo de minuet, en fa major
Sonata nº 10 Köchel 31
En si bemoll major
Per a violí i piano
Any 1766
Indicació de temps.- Allegro, en si bemoll major
Temps de minuet amb variacions, en si bemoll major
Sonata nº 17 Köchel 296 Cd ACC 20041
Per a violí i piano
En do major
Any 1778
Indicació de temps.- Allegro vivace, en do major
Andante sostenuto, en fa major
Rondó.- Allegro, en do major
Violí SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Sonata nº 18 Köchel 301 Cd ACC 20041
Per a violí i piano
En sol major
Any 1778
Indicació de temps.- Allegro con spirito, en sol major
Allegro, en sol major
Violí SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb instruments originals
Sonata nº 19 Köchel 302 Cd ACC 20041
Per a violí i piano
En mi bemoll major
Any 1778
Indicació de temps.- Allegro, en mi bemoll major
Rondó.- Andante grazioso, en mi bemoll major
Violí SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb instruments originals
Sonata nº 20 Köchel 303 Cd ACC 20041
Per a violí i piano
En do major
Any 1778
Indicació de temps.- Adagio/Allegro molto, en do major
Temps de minuet, en do major
Violi SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb instruments originals
Sonata nº 21 Köchel 304 Cd ACC 20041
Per a violí i piano
En mi major
Any 1778
Indicació de temps.- Allegro, en mi menor
Temps de minuet, en mi menor
És una sonata molt trista i és que s’havia mort la seva mare “Pobret “!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Violí SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb instruments originals
Sonata nº 22 Köchel 305 Cd ACC 20041
Per a violí i piano
Em la major
Any 1778
Indicació de temps.- Allegro molto, en la major
Tema amb variacions. Andante grazioso, en la major
Violí SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb instruments originals
Sonata nº 23 Köchel 306 Cd ACC20041
Per a violí i piano
En re major
Any 1778
Indicació de temps.- Allegro con spirito, en re major
Andante cantabile, en sol major
Allegretto, en re major
Violí SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb instruments originals
Sonata nº 25 per a violí i piano Köchel 377 Cd ACC 20041
En fa major
Any 1781
Indicació de temps.- Allegro, en fa major
Tema amb sis variacions . Sense Indicació de temps, en re menor
Temps de minuet , en fa major
Violí SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb instruments originals
Sonata nº 26, per a violí i piano Köchel 378 Cd ACC 20041
En si bemoll major
Any 1779
Indicació de temps.- Allegro moderato, en si bemoll major
Andantino sostenuto e cantabile, en mi bemoll major
Rondó. Allegro , en mi bemoll major
Violí SIGISWALD HUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb instruments originals
Sonata nº27 per a violí i piano Köchel 379 Cd ACC20041 Cd nº 1
En sol major
Any 1781
Indicació de temps.- Adagio, en sol menor
Allegro, en mi bemoll major
Tema amb sis variacions. Andantino cantabile, en sol major
Violí SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb instruments originals
Sonata per a violí i piano Köchel 380 Cd ACC 20041
En mi bemoll major
Any 1781
Una composició de gran classe, sobretot el Andante con moto, intensament cromàtic
Indicació de temps.-Allegro, en mi bemoll major
Andante con moto, en sol menor
Rondó.- Allegro, en mi bemoll major
Violí SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb intruments originals
Sonata nº 29 Köchel 402
Per a piano i violí
En la major/la menor
Any 1782
Fragment completat per Maximilian Stadler
Indicació de temps.- Andante, ma un poco Adagio, en la major
Fuga.- Allegro moderato, en la menor
Sonata nº 30 Köchel 403 Cd HMU 907380 Harmonia Mundi
Per a piano i violí
En do major
Any 1782
Fragment, completat per Maximilian Stadler
Indicació de temps.- Allegro moderato, en do major
Andante, en fa major
Allegretto, en do major
Violí ANDREW MANZE
Piano forte RICHARD EGARR
Andante i Allegretto Köchel 404
Per a violí i piano
Fragment de la sonata nº 31
Any 1782
Sonata per a violí i piano Köchel 454 Cd ACC 20041
“Strinasacchi”
En si bemoll major
Any 1784
Indicació de temps.- Largo, en si bemoll major
Andante, en mi bemoll major
Allegretto, en si bemoll major
Violí SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Sonata per a violi i piano Köchel 481 Cs ACC 20041
Per a violi i piano
En mi bemoll major
Any 1785
Indicació de temps.- Molto allegro, en mi bemoll major
Adagio, en la bemoll major
Allegretto amb sis variacions, en mi bemoll major
Violi SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb instruments originals
Sonata nº 34 Köchel 526 Cd ACC 20041
Per a violi i piano
En la major
Any 1787
Indicació de temps.-Molto allegro, en la major
Andante, en re major
Presto, en la major
Violi SIGISWALD KUIJKEN
Piano LUC DEVOS
Amb intruments originals
Sonata nº 36 Köchel 547
En fa major
Any 1788
Per a piano i violí
“Per a debutants”
Indicació de temps- Andante cantabile, en fa major
Allegro, en fa major
Andante con Variazioni, en fa major