WOLFGANG AMADEUS MOZART Concerts per a piano i Orquestra

Mozart va viure com si fos enviat per aconseguir un propòsit diví. Per inspirar a la humanitat amb l’opció d’un món celestial ple de bellesa, amor i bondat. Tal com va escriure Schubert: “Oh Mozart! Mozart immortal!” “Quines impressions incomptables d’una vida més brillant i millor has estampat a les nostres ànimes!”

Concerts per a piano.

La sèrie de concerts per a piano de Mozart són dels més valuosos de la seva producció, en la qual gairebé totes les obres poden arribar a la categoria de mestres. A un nivell semblant el músic no arriba en quant a l’Òpera, i és en aquest cicle de 23 partitures on Mozart va molt més enllà del que havien arribat els seus predecessors, creant pràcticament un nou gènere i fa de cada composició un món polièdric en el què caben aspectes desconeguts; estableix pons entre l’òpera i els concerts: les relacions instrumentals. l’harmonia, el tema, segueixen pautes autènticament dramàtiques posant un lirisme propi d’algunes importants àries de concert sortides de la seva ploma, mesclades amb un poderós sentit simfònic.

MOZART escriu una carta al seu pare a finals de 1782, sobre el tres concerts per a piano i orquestra,
11-12-13-
“Els concerts són justament el punt mig entre l’excessiva dificultat i l’excessiva facilitat.
Son molt brillants, agradables a l’orella, naturalment sense caure en la buidor, aquí i allà podem tenir satisfacció únicament els entesos, pro de tal manera que les no entesos si hagin de quedar també contens, sense que sàpiguen ben bé per què.

Concert per a piano i orquestra nº 1 Köchel 37   
En clau de fa major
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes
Any .- Abril, Juny i Juliol 1767
Tenia 11 anyets, eren peces d’altres autors com Raupach,Honauer, Schober,Ecksrd o Carl Philipp Emanuel Bach, a partir de la sonata opus 5, ho va fer per aprendre a conjuntar el piano amb l’orquestra

Segur que alguna coseta i va posar ELL, oi que si Wolfi

Indicació de temps.- Allegro, en fa major (Allegro de la sonata opus 1 de Hermann Friedrich Raupach)
Andante, en do major
Allegro, en fa major  (final de la sonata nº 3 opus 2 de Leontzi Honauer)

Piano MURRAY PERAHIA
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA
Director  MURRAY PERAHIA  des del piano

Concert per a piano i orquestra nº 2  Köchel 39
En clau de si bemoll major
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix , dos oboès, dues trompes
Any 1767

Indicació de temps.- Allegro spiritoso, en si bemoll major (Allegro de la sonata # 1 opus1 de Hermann Friedrich Raupach)
Andante, en fa major (Andante de la sonata #2  opus 17) de Jean Schobert
Molto allegro, en si bemoll major (Final de la sonata# 1 opus 1 ) de Hermann Friedrich Raupach

Piano      GERRID ZITTERBART
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA
Director  THOMAS FEY

Concert per a piano i orquestra nº 3 Köchel 40
En clau de re major
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes, dues trompetes
Any 1767

Indicació de temps.- Allegro maestoso, en re major (Allegro de la sonata #1 opus 2 de Leontzi Honauer
Andante, en la major (sense trompetes). Andante de la sonata #4 opus 1 de Johann Gottfried Eckard
Presto, en re major. Presto de la sonata Wq 117 de Carl Philip Emmanuel Bach

Piano       MURRAY PERAHIA
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA
Director   MURRAY PERAHIA des del piano

Concert per a piano i orquestra nº 4 Köchel 41
En clau de sol major
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dues flautes, dues trompes
Any 1767

Indicació de temps.- Allegro, en sol major. Allegro de la sonata#1 opus 1 de Leonzi Honauer
Andante, en sol menor. Andantino de la sonata # 1 opus 1 de Hermann Friedrich Raupach
Molto allegro, en sol major. Final de la sonata #1 opus 1 de Leontzi Honauer.

Piano i director    MURRAY PERHIA
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA

Concert per a piano i orquestra nº 5 Köchel 175
En clau de re major
Any desembre 1773
Era un dels preferits de Mozart.
Es va publicar la primera vegada a París (Boyer) 1775
La segona vegada en Maguncia el 1785
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès,  dues trompetes, timbales,
Indicació de temps.-Allegro, en re major
Andante ma un poco Adagio, en sol major, sense trompetes ni timbales.
Allegro, en re major

Piano      DANIEL BAREMBOIM
ORQUESTRA FILARMONICA DE BERLIN
Director    DANIEL BAREMBOIM

Una altra versió  Cd DECCA448 140-2 Cd nº 1

Concert per a piano i orquestra nº 6 Köchel 238

En clau de si bemoll major
Any 1776
Per a piano i orquestra
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès/flautes, dues trompes.

Indicació de temps.- Allegro aperto, en si bemoll major
Andante un poco adagio, en mi bemoll major
Rondó. Allegro, en si bemoll major

CAMERATA ACADEMICA DEL MOZARTEUM DE SALZBURG
Piano i direcció     GEZA ANDA

Concert per a piano i orquestra nº 6 Köchel 238
En clau de si bemoll major
Any 1776
Per a piano i orquestra
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès/flautes, dues trompes.

Indicació de temps.- Allegro aperto, en si bemoll major
Andante un poco adagio, en mi bemoll major
Rondó. Allegro, en si bemoll major

CAMERATA ACADEMICA DEL MOZARTEUM DE SALZBURG
Piano i direcció     GEZA ANDA

Concert “Londron” per a tres pianos i orquestra nº 7 Köchel 242

En clau de fa major
Any febrer de 1776
Orquestra.-Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes.
Existeix una versió per a dos pianos
Una  petició de la comtesa Lodron,  germana de Coloredo, que hauria de haver estat la solista amb les seves filles Louise i Josepha
Orquestra: Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès,dues trompes.

Indicació de temps.- Allegro, en fa major
Adagio, en si bemoll major
Rondó.-Temps de minuet, en fa major

Piano  ANDRAS SCHIFF
Piano  DANIEL BAREMBOIM
Piano   GEORGES SOLTI
ORQUESTRA DE CAMBRA ANGLESA

Concert per a piano i orquestra nº8 Köchel 246
En clau de do major
Any 1776
Dedicat a la comtesa Antonia Lützoff, la dona del alcalde de Salzbourg
Anomenat “Lutzow”
Per a orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes

Indicació de temps.- Allegro aperto, en do major
Andante, en fa major
Rondó.-Temps de minuet, en fa major

Piano          KARL ENGEL
ORQUESTRA MOZARTEUM DE SALZBURG
Director     LEOPOL HAGER

Concert per a piano i orquestra nº 9 Köchel 271
” Jeunehomme”  una dama, filla d’un ballarí
Per a piano i orquestra
Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes
En clau de mi bemoll major
Any 1777
Indicació de temps.- Allegro , en mi bemoll major
Andantino, en do menor
Rondó.- Presto, en mi bemoll major
ORQUESTRA FILHARMÒNICA DE BERLIN
Piano i Director   DANIEL BAREMBOIM

Concert per a dos pianos i orquestra nº 10 Köchel 365

Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dues trompes

En clau de mi bemoll major

Any .- 15 de Gener de 1779

Escrit per a la seva germana Nannerli per a ELL mateix

Els solistes son tractats amb la mateixa importància i la orquestra es més activa-

Indicació de temps.- Allegro, en mi bemoll major

Andante, en si bemoll major

Rondó. Allegro, en mi bemoll major

Piano        MALCOLM BILSON

Piano        ROBERT LEVYN

SOLISTES BARROCS ANGLESOS

AMB INSTRUMENTS ORIGINALS

Director     SIR JOHN ELIOT GARDINER

Millor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Concert per a piano i orquestra nº 11 Köchel 413

Orquestra.- Dos violins, viola , contrabaix, dos oboès, dos fagots, dues trompes

En clau de fa major

Any 1782 Desembre

Indicació de temps- Allegro, en fa major (sense fagot)

Larghetto, en si bemoll major

Temps de minuet, en fa major (sense fagot)

Piano        DANIEL BAREMBOIM

ORQUESTRA FILHARMÒNICA DE BERLIN

Concert nº 12   Köchel  414   (Versió 1982)

Per a piano i orquestra

Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dos fagots, dues trompes

En clau de la major

Any 1782

Indicació de temps.-  Allegro, en la major, Andante, en re major, Allegretto, en la major

L’allegro es molt teu, divertit, amb molta vida, com crec jo que eres tu.

En l’andante, reflecteix la teva tristesa, per haver perdut un molt bon amic i compositor

Piano        ANDRÁS SCHIFF

CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG

Director     SÁNDOR VEGH

Concert per a piano i orquestra nº 13 Köchel 415

Per a piano i orquestra

Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, dos oboès, dos fagots, dues trompes, dues trompetes, timbales

En clau de do major

Any 1782

Indicació de temps-Allegro , en do major

Andante, en fa major (sense trompetes ni timbales)

Allegro, en do major

Piano        ANDRÁS SCHIFF

CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEMUS SALZBURG

Director     SÁNDOR VÉGH

Concert per a piano i orquestra nº 14 Köchel 449 Cd DECCA 448 140-2 

Orquestra.- Dos violins, viola, contrabaix, amb dos oboès ad lib

Ployer #1

En clau de mi bemoll major

Any 1784

Dedicat a la seva alumna Babette Ployer

Indicació de temps.- Allegro vivace, en mi bemoll major

Andantino, en si bemoll major

Allegro ma non troppo, en mi bemoll major

Piano        ANDRÁS SCHIFF

CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG

Director     SÁNDOR VÉGH

Una altre versió  Cd Deutsche Grammophon80005526-02

Piano        MARIA JOAO PIRES

ORQUESTRA DE CAMBRA D’EUROPA

WIENER PHILHARMONIKER

Director     CLAUDIO ABBADO

Concert per a piano i orquestra  nº 15  Köchel 450 Cd DECCA 448 140-2 Cd nº 4

Orquestra.- Dos violins, violes, contrabaix, flauta, (al final), dos oboès, dos fagots, dues trompes

En clau de si bemoll major

Any 1784

El va composar per a ell, es per això què es tan dificultós d’interpretar

Indicació de temps.- Allegro, en si bemoll major, Andante, en  mi bemoll major

Allegro, en si bemoll major

Piano        ANDRÁS SCHIFF

CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG

Director     SÁNDOR VÉGH

Concert per a piano i orquestra nº 16 Köchel 451  Cd DECCA 448 140-2 

El va compondre en una setmana

Orquestra.- Dos violins, violes, contrabaix , flauta, dos oboès, dos fagots, dues trompes, dues trompetes, timbales.

En clau de re major

Any 1784

Indicació de temps.- Allegro assai, en re major

Andante, en sol major – cordes , una flauta, un oboè, un fagot, dues trompes

Allegro di  molto, en re major

Piano        ANDRÁS SCHIFF

CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG

Director     SÁNDOR VÉGH

Concert per a piano i orquestra nº 17 Köchel 453

Orquestra.- Dos violins, violes, contrabaix, flauta dos oboès, dos fagots,  dues trompes

Dedicat a la seva alumna Babette Ployer

Ployer #2

En clau de sol major

Any 1784

Indicació de temps.- Allegro, en sol major

Andante, en do major

Allegro , en sol major

Piano        MARIA JOAO PIRES

ORQUESTRA DE CAMBRA D’EUROPA

Director CLAUDIO ABBADO

Concert per a piano i orquestra  Nº 18 Köchel  456

En clau de si bemoll major

Orquestra .- Dos oboès. dos fagots, dues trompes i corda

Any:  30 de setembre 1784

Indicació de temps.- Alegro vivace

Andante en sol menor

Alegro vivace

Piano        ANDRÁS SCHIFF
CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG
Director    SÁNDOR VÉGH

Concer per a piano i orquestra nª19 en fa major  Köchel 459

Es conegut ocasionalment com el segon concert de la coronació, ja que Mozart el va interpretar amb motiu de la coronació de Leopold II  a Frankfurt del Main l’octubre de l’any 1790

Orquestra -Flauta, dos oboès, dos fagots, dues trompes i corda

Any 1784

En clau de fa major

Consta de.- Alegro

Allegretto en do major

Alegro asssai

Piano        ANDRÁS SCHIFF
CAMERATA ACADEMICA DES MOZARTEUMS SALZBURG
Director    SÁNDOR VÉGH

Concert per a piano i orquestra nº20 Köchel 466

En clau de re menor

Va ser acabat el 10 de febrer de 1785 interpretat per Mozart

El jove Ludwig van Beethoven admirava aquest concert i el va mantenir en el seu repertori

Orquestra,- Flauta, dos oboès, dos fagots, dues trompes, dues trompetes i corda

La instrumentació és atípica en els concerts mozartians per incloure les timbales, la qual cosa contribueix a crear un so fosc.

Consta de,- Allegro en re menor

Romanze en sol menor

Allegro assai en fa major

Concert per a piano i orquestra nº21 Köchel 467

En clau de do major

Any 1785

Orquestra.- Flauta, dos oboès, dos fagots, dues trompes, dues trompetes i cordes.

Consta de,- Allegro maestoso en sol major

Andante

Allegro vivace assai

Concert per a piano i orquestranº22 Köchel 482

En clau de mi bemoll major

Any 1785

Orquestra.- Flauta, oboès, clatinets, fagots, trompes, trompetes i cordes

Consta de,- Allegro

Andante

Allegro vivace assai

El “Concert per a Piano No. 22” de Wolfgang Amadeus Mozart, estrenat el 23 de desembre de 1785, una obra clàssica emblemàtica que encapsula el mestratge del compositor. Aquest concert, compost en la lluminosa tonalitat de Mi bemoll major, exhibeix un equilibri exquisit entre l’elegància i la vitalitat musical. El primer moviment, amb la seva obertura majestuosa, introdueix temes encantadors que estableixen la magnificència de la feina. El segon moviment, Andante, revela una serenitat melòdica sublim, mentre que el Rondo final, amb la seva alegria juganera, tanca l’obra amb una brillantor captivadora. La sofisticació formal i l’expressivitat melodiosa distingeixen aquest concert, consolidant-lo com una peça perdurable i impactant al repertori clàssic.

Concert per a piano i orquestra nº23 Köchel   488

En clau de la major

Va ser un dels tres concerts per subscripció que va oferir aquella primavera i probablement va ser interpretat pel mateix Mozart en un d’ells.

Any 1786

Orquestra,- Flauta, oboès, clarinets, fagots, trompes, trompetes i cordes

Consta de,- Allegro, Adagio en fa sostingut menor, Allegro assai

Concert per a piano i orquestra nº 24 Köchel 491

En clau de mi bemoll major

Any 1786

Orquestra.- Flauta, oboès, clarinets, fagots, trompes, i cordes

Consta de.- Allegro, Larghetto, Allegretto

Concert per a piano i orquestra nº 25 Köchel 503

En clau de do major

Concert per a piano i orquestra nº 26 Köchel 537

En clau de re major

Concert de la coronació.-  Popularment se’l coneix com el Concert de la Coronació. Aquesta denominació és confusa perquè el concert no va ser escrit per a cap coronació. Mozart comenta en una carta a la seva esposa, l’abril de 1789, que acabava d’interpretar aquest concert davant la cort vienesa. Però el sobrenom «de la Coronació» deriva del fet que va interpretar l’obra en l’època que es produí la coronació de Leopold II com a emperador del Sacre Imperi Romanogermànic.

… És molt mozartià, mentre que al mateix temps no expressa el tot, ni tan sols la meitat de Mozart. És, de fet, tan “mozartesc” que un podria dir que en ell Mozart s’imitava a si mateix –tasca que no era difícil per a ell–. És tant brillant com amable, especialment en el moviment lent; aquest és molt simple, fins i tot primitiu en la seva relació entre el solo i el tutti, i tan completament fàcil d’entendre que fins i tot en el segle xix era comprès sense dificultat

Any 1788

Orquestra.- Flauta, oboès, clarinets, fagots, trompes, i cordes

Consta de .- Allegro en re major-Andante ma un poco adagio en la major

Allegretto  en re major

Concert per a piano i orquestra nº 27 en si bemoll major Ködhel  595 

En clau de si bemoll major

Aquesta va ser l’última aparició de Mozart en un concert públic, ja que va caure malalt el setembre de 1791 i va morir el 5 de desembre d’aquell mateix any. Aquesta obra se sol considerar com un concert de comiat.

El biògraf de Mozart, Hugh Ottoway, descriu “una subtil tristesa que està emmascarada amb alegria”.

Any 1791

Orquestra,-Flauta, dos oboès, dos fafots, dues trompes, clarinet i cordes

Consta de .- Allegro Andante ma un  poco adagio Allegro